
To, čemu housenka říká konec světa, nazývá mistr motýlem.
Alžběta Křížová
Hlavní průvodkyně
Vystudovala jsem Právnickou fakultu UK, ale vždy mě to táhlo spíše k akčnější prácí, než k sezení v kanceláři.
Přes 20 let jsem členkou Zbraslavského skautského střediska, několik let jsem vedla oddíl skautek. Pracovala jsem jako sociální pracovník v doprovodné organizaci pro pěstounské rodiny, dělala jsem primární prevenci na základních školách, na skok jsem byla i v Komořanské mateřské školce. Posledních 5 let se věnuji především svým dvěma dětem.
Oblast vzdělávání je pro mě i mého manžela tématem již mnoho let. Až ale naše vlastní děti mi dodaly sílu a odvahu udělat krok do neznáma a vytvořit na Zbraslavi prostor, který by byl alternativou ke klasické škole.
Radost, kterou mi přináší práce s dětmi, se nesnažím naplňovat jen přímou prací s nimi, ale také vzděláváním sebe samotné. Absolvovala jsem kurz Čtením a psaním ke kritickému myšlení, Škola bez poražených, kurz Hejného matematiky a kurz Čteme s nečtenáři.

Marcela Novotná
Druhá hlavní průvodkyně
Celý svůj profesní život se věnuji práci s dětmi, hudbě a tvoření.
Po studiích pedagogiky a klasického zpěvu, jsem 15 let působila na Konzervatoři J. Deyla, kde jsem pracovala se studenty se zrakovým i kombinovaným postižením.
To mě motivovalo začít studovat speciální pedagogiku, abych měla více povědomí a inspirace k mé práci.
Poté mě osud zavedl do prostředí lesní školky, kde jsem působila jako učitelka. Byl to takový návrat do dětství, do dob skautingu a prázdnin u babičky v Krkonoších -návrat k přírodě a učení se z ní.
Poslední roky jsem strávila v mateřských školách - soukromá a speciální a také se věnuji vlastní praxi kraniosakrální terapie.
Prošla jsem kurzy bazální stimulace, masáže, umění doprovázet a kurzy o alternativních možnostech vzdělávání.
Na práci s dětmi mě baví především vnímat jejich jedinečnost, podporovat je v přirozeném objevování světa, rozvíjet jejich originální tvořivost, citlivost a talenty.
Ráda propojuji různé přístupy s laskavostí a důsledností v citu k dětem. Učím se od nich a nechávám se jimi učit :-)
Mimo práci ráda trávím čas v přírodě, zajímám se o bylinky, zdravý životní styl, hudbu, kulturu a tvořím včelí svíčky.
Marie Navrátilová
Průvodkyně na čtvrteční výlety
Vystudovala jsem Stavební fakultu ČVUT, pracovala jsem jako projektantka a také jako vedoucí projektů metodiky a strategie státních dotačních programů pro stavební projekty na Státním fondu životního prostředí. Záliba v technických oborech mi zůstala, ale s narozením dcery (nyní též domškolačky) přišla další a tou je práce s dětmi.
Ráda se věnuji nejrůznějšímu tvoření a vyrábění s dětmi a také aktivitám v přírodě, v přirozeném prostoru, kde se děti tak snadno a často jen mimochodem učí spoustu nového. Blízké jsou mi aktivity spojené s kolem roku a s ním spojené tradice a rituály, oslavy svátků. Jsem lektorkou prožikového tance, mám ráda hudbu a hudební a taneční aktivity s dětmi jsou mé oblíbené.
Jsem certifikovanou chůvou pro děti a mám zkušenosti se soukromým hlídáním dětí. Pracovala jsem také jako průvodkyně ve dvou lesních mateřských školkách (Všenory a Mokrovraty) a jsem absolventkou několika montessori kurzů a kurzu nenásilné komunikace.
Prioritou je pro mě respektující a empatická komunikace v kontaktu s dětmi a v procesu učení věřím v potřebu zachování vnitřní motivace u dětí před přemírou té vnější, kterou známe z klasického vzdělávacího systému. Dětem přeji, aby tu vnitřní motivaci na té své cestě neztratily.

Matěj Kříž
Zakládající člen spolku
Na základní a střední škole mi toho hodně nedávalo smysl. I když byly výběrové, nenaučil jsem se na nich jak se učit. Spíš jak se neučit a procházet. Lásku k učení jsem postupně znovu získal až na ČVUT, když jsem zároveň pracoval a mohl jsem si mnohem více vybírat. Ale hlavně jsem konečně věděl, že jsem tam ze svého rozhodnutí a vůbec bych tam být nemusel, když by mi to přestalo dávat smysl.
Věřím, že každý má v sobě od narození zvídavost a rád se učí. Škola by neměla tu motivaci kazit, ale rozvíjet. Učit jak se učit. Neztratit vnitřní motivaci, ať jí pak nemusí člověk znovu nacházet až v dospělosti.
Dva největší současné problémy jsou podle mě nesvobodné školy a nesvobodné peníze. Obojí chci pomáhat řešit pomocí budování alternativ. Pracuji jako programátor na Trezoru – první fyzické peněžence pro bitcoin, která chce být zároveň tou nejpřívětivější pro bezpečné používání. Bitcoin je pro mě alternativou k neférovému peněžnímu systému, který chudým bere a bohatým dává. A alternativou k nesvobodnému školnímu systému je pro mě Habitat.
Jsem otcem dvou dětí, synovi je 5 a dceři 2 roky. Přelomová v uvažování o výchově pro mě byla kniha Respektovat a být respektován a veřejná vystoupení její spoluautorky Jany Nováčkové. Dlouhá léta jsem podporoval Svobodu učení a teď Děti jsou taky lidi. Od pěti let jsem skautoval a několik let jsem vedl skautský oddíl.

Lenka Vernerová
Středeční párový průvodce
S Bětkou jsem se poznala ve skautu ještě když jsme byly malé holky. Později jsem jí pomáhala 7 let vést oddíl skautek. Od malička jsem ráda kreslila, takže moje cesta vedla přes základní školu se zaměřením na výtvarku, střední uměleckou školu až nakonec na vysokou, kde jsem studovala animovanou tvorbu. Při vysoké škole jsem 3 roky vedla kurzy keramiky v montessori škole Andílek a různé jednorázové kurzy animace pro děti. Nyní jsem doma se svými dvěma holčičkami a pomáhám vést oddíl skautských Benjamínků v Mníšku pod Brdy.
Nejvíce mě s dětmi baví zkrátka vzájemně respektující a přátelský vztah. Ráda si s nimi povídám a ráda jim pomáhám objevovat svět, díky čemuž ho znovu objevuji i já sama. Opět tak mohu cítit nadšení z něčeho, co už je pro mě, jako dospělou, samozřejmostí.

Stephan Di Cara
Anglicky mluvící rodilý mluvčí (doplnění v procesu)