zavist

To, čemu housenka říká konec světa, nazývá mistr motýlem.

Richard Bach

Alžběta Křížová

Vystudovala jsem Právnickou fakultu UK, ale vždy mě to táhlo spíše k akčnější prácí, než k sezení v kanceláři.

Přes 20 let jsem členkou Zbraslavského skautského střediska, několik let jsem vedla oddíl skautek. Pracovala jsem jako sociální pracovník v doprovodné organizaci pro pěstounské rodiny, dělala jsem primární prevenci na základních školách, na skok jsem byla i v Komořanské mateřské školce. Posledních 5 let se věnuji především svým dvěma dětem.

Oblast vzdělávání je pro mě i mého manžela tématem již mnoho let. Až ale naše vlastní děti mi dodaly sílu a odvahu udělat krok do neznáma a vytvořit na Zbraslavi prostor, který by byl alternativou ke klasické škole.

Radost, kterou mi přináší práce s dětmi, se nesnažím naplňovat jen přímou prací s nimi, ale také vzděláváním sebe samotné. Absolvovala jsem kurz Čtením a psaním ke kritickému myšlení, Škola bez poražených, kurz Hejného matematiky a kurz Čteme s nečtenáři.

Bětka Křížová

Tereza Mikulenková

Vyrostla jsem mezi horami v malém městě Jeseníku. Mé dětství strávené v horách bylo naplněné svobodou a nekonečným pohybem. Láska ke sportu a horám ve mně hluboko zakořenila a stala se nedílnou součástí mého života. Hory mi daly nejen sílu a vytrvalost, ale také svobodu projevit se a rozvíjet svou fantazii.

Rozhodla jsem se propojit lásku k jazykům s prací s dětmi a vystudovala UP v Olomouci, obor učitelství anglického a českého jazyka a literatury. Během studií jsem se zajímala o alternativní směry vzdělávání. V Norsku jsem jeden semestr studovala “Friluftsliv” filozofii a životní styl oslavující spojení člověka s přírodou a taky Montessori pedagogiku. V rakouském Klagenfurtu jsem strávila semestr poznáváním “co-teachingu”, tedy tandemového způsobu vyučování, studiem Freinetovy pedagogiky a oboru multikulturní studia.

Ráda se dále vzdělávám, zejména v psychologii. V posledních letech jsem se největší měrou věnovala svým dvěma dětem. Věřím, že vytváření pevného a důvěrného vztahu mezi průvodcem a dětmi je základem úspěšného učení a rozvoje. Při práci s dětmi je pro mě klíčová kombinace laskavosti, důslednosti, respektu a podpory vnitřní motivace.Jsem absolventkou literárně-dramatického a výtvarného oboru ZUŠ. Mám mnohaletou praxi jako instruktorka lyžovaní, vlastním certifikát lektora Body and Mind.

Marie Navrátilová

Vystudovala jsem Stavební fakultu ČVUT, pracovala jsem jako projektantka a také jako vedoucí projektů metodiky a strategie státních dotačních programů pro stavební projekty na Státním fondu životního prostředí. Záliba v technických oborech mi zůstala, ale s narozením dcery (nyní též domškolačky) přišla další a tou je práce s dětmi. 
Ráda se věnuji nejrůznějšímu tvoření a vyrábění s dětmi a také aktivitám v přírodě, v přirozeném prostoru, kde se děti tak snadno a často jen mimochodem učí spoustu nového. Blízké jsou mi aktivity spojené s kolem roku a s ním spojené tradice a rituály, oslavy svátků. Jsem lektorkou prožikového tance, mám ráda hudbu a hudební a taneční aktivity s dětmi jsou mé oblíbené. 
Jsem certifikovanou chůvou pro děti a mám zkušenosti se soukromým hlídáním dětí. Pracovala jsem také jako průvodkyně ve dvou lesních mateřských školkách (Všenory a Mokrovraty) a jsem absolventkou několika montessori kurzů a kurzu nenásilné komunikace.
Prioritou je pro mě respektující a empatická komunikace v kontaktu s dětmi a v procesu učení věřím v potřebu zachování vnitřní motivace u dětí před přemírou té vnější, kterou známe z klasického vzdělávacího systému. Dětem přeji, aby tu vnitřní motivaci na té své cestě neztratily. 

Bára Smetanová

Matěj Kříž

Na základní a střední škole mi toho hodně nedávalo smysl. I když byly výběrové, nenaučil jsem se na nich jak se učit. Spíš jak se neučit a procházet. Lásku k učení jsem postupně znovu získal až na ČVUT, když jsem zároveň pracoval a mohl jsem si mnohem více vybírat. Ale hlavně jsem konečně věděl, že jsem tam ze svého rozhodnutí a vůbec bych tam být nemusel, když by mi to přestalo dávat smysl. 

Věřím, že každý má v sobě od narození zvídavost a rád se učí. Škola by neměla tu motivaci kazit, ale rozvíjet. Učit jak se učit. Neztratit vnitřní motivaci, ať jí pak nemusí člověk znovu nacházet až v dospělosti.

Dva největší současné problémy jsou podle mě nesvobodné školy a nesvobodné peníze. Obojí chci pomáhat řešit pomocí budování alternativ. Pracuji jako programátor na Trezoru – první fyzické peněžence pro bitcoin, která chce být zároveň tou nejpřívětivější pro bezpečné používání. Bitcoin je pro mě alternativou k neférovému peněžnímu systému, který chudým bere a bohatým dává. A alternativou k nesvobodnému školnímu systému je pro mě Habitat.

Jsem otcem dvou dětí, synovi je 5 a dceři 2 roky. Přelomová v uvažování o výchově pro mě byla kniha Respektovat a být respektován a veřejná vystoupení její spoluautorky Jany Nováčkové. Dlouhá léta jsem podporoval Svobodu učení a teď Děti jsou taky lidi. Od pěti let jsem skautoval a několik let jsem vedl skautský oddíl.

Matěj Kříž

Sabina Hutterová

Dopolední průvodce
(doplnění v procesu)

Stephan Di Cara

Anglicky mluvící rodilý mluvčí (doplnění v procesu)